Verkeersongevallen Nina van Gorkum

Smartphones zijn niet voor niets populairder dan ooit. Het zijn handige gadgets om snel contact te leggen met andere mensen. Foto’s en Whatsapp-berichtjes zijn zo gemaakt, en telefoontjes zijn binnen no-time gepleegd. Werd eerder vooral aandacht gevraagd voor handsfree bellen, nu lijkt appen achter het stuur een nog groter probleem te worden.

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 89% van de autobestuurders de smartphone wel eens achter het stuur gebruikt. Dat is een schrikbarend hoog percentage. De daarop staande boete van € 230,- is kennelijk een risico dat bestuurders wel willen nemen. Het aantal verkeersongevallen is de afgelopen jaren enorm gestegen: in 2017 hebben ongeveer 27% méér verkeersongevallen plaatsgevonden dan in 2013. Toeval, of zorgt ons smartphone-gebruik en het vele appen voor grote gevaren op de weg?

Risico’s van appen in het verkeer

Het spreekwoord ‘een ongeluk zit in een klein hoekje’ wordt niet voor niets vaak gebruikt. Zeker als er met grote snelheden wordt gereden, of als het snelheidsverschil tussen weggebruikers groot is, kan een ongeval snel ontstaan. Een autobestuurder hoeft maar even te ver naar links of rechts te sturen of te laat te remmen, en een ongeluk kan vaak niet meer worden voorkomen.

Sinds de komst van de smartphone gebruikt bijna elke bestuurder zijn telefoon wel eens in de auto. Het geluid dat uit onze broekzak komt, maar ook het berichtje op het scherm in de carkit; de smartphone in de auto zorgt voor afleiding. Dat die afleiding het risico op ongelukken vergroot, weet iedereen. ‘Appongeluk’ is zelfs gekozen tot woord van het jaar in 2017. Telefoneren, maar zeker appen achter het stuur zorgt ervoor dat onze aandacht – al is het maar voor een paar seconden – niet op de weg is gevestigd.

Vaak wordt gedacht dat die paar seconden niet tot grote gevolgen zullen leiden. ‘Ik heb voldoende tijd en afstand’ of ‘het is rustig op de weg’ is een gedachte om het smartphone-gebruik te rechtvaardigen. Maar let op: zo rechtvaardigend is die gedachte helemaal niet.

We zijn namelijk nooit alleen op de weg! Een invoegende auto kan gebruik maken van de ruimte die jij voor je had, of een kind kan onverwachts de weg oversteken. Dat zijn momenten waarop direct moet worden ingegrepen. De tijd die iemand kwijt is door op zijn smartphone te kijken, kan ervoor zorgen dat er niet voldoende reactietijd meer over is. En de gevolgen daarvan zijn vaak groot.

Campagnes om weggebruikers bewust te maken

In een campagnevideo van Interpolis over appen achter het stuur vertelt Coen over een verkeersongeval dat hij heeft veroorzaakt. Hij keek kort op zijn telefoon, die nota bene in de carkit zat. Door de afleiding zag hij de file die voor hem ontstond niet op tijd. Hij reed de automobiliste voor hem met 90 km/u van achteren aan. De vrouw overleefde het, maar haar zoontje van twee jaar dat achterin de auto zat helaas niet.

Het Kabinet vindt de risico’s van telefoneren in de auto dusdanig groot dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) het tijd vindt voor een nieuwe overheidscampagne. Natuurlijk worden daarin de risico’s van appen benadrukt, maar ook de mogelijke oplossingen. Zo bestaat er de app AutoModus, die ervoor zorgt dat je niet kunt bellen en appen in de auto. Met de app kun je wel muziek luisteren en je navigatie gebruiken.

Maar of een campagne voldoende bewustzijn creëert bij automobilisten is maar de vraag. De campagnes van de afgelopen jaren hebben blijkens de cijfers nog niet tot het gewenste resultaat geleid.

Alternatieve maatregelen?

Het voorgaande is misschien ook wel de reden dat er steeds meer discussie bestaat over het verhogen van de straffen voor het gedrag van ‘verkeershufters’. Zo stelt Veilig Verkeer Nederland dat ouders een boete opgelegd moeten krijgen van € 460,- als zij bellen/appen terwijl hun kinderen in de auto zitten. Het Kabinet heeft bekend gemaakt inderdaad fors hogere boetes te willen opleggen voor dergelijk gevaarscheppend gedrag.

Wellicht dat de campagnes, de hogere boetes en het opkomende fenomeen van zelfrijdende auto’s waar we recent aandacht aan besteed hebben, in de toekomst zullen zorgen voor minder ‘appongelukken’.

Slot Letselschade kan helpen

Bent u aangereden en zag u (of een getuige) dat de automobilist telefoneerde of aan het appen was? Het gebruik van een telefoon zorgt vrijwel altijd voor (volledige) aansprakelijkheid van de overtredende automobilist. Zorg er dus voor dat zwart op wit staat dat de aanrijder een telefoon in zijn handen had. Dat kan u helpen in uw bewijslast en uiteindelijk uw letselschadevergoeding.

Heeft u vragen of wilt u advies over letselschade na een verkeersongeval? Neemt u dan gratis en vrijblijvend contact op met Slot Letselschade. Als u via onze Claimwijzer doorgeeft wat u is overkomen, nemen onze specialisten binnen 24 uur contact met u op. Uiteraard kunt u ook gewoon bellen op 030 20 04 745 of mailen aan info@slotletselschade.nl.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van Slotletselschade. Na aanmelding ontvangt u maandelijks onze nieuwsbrief. U kunt zich hier aanmelden.

Nina heeft privaatrecht gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht, met als specialisatie letselschade- en gezondheidsrecht. Ze heeft een bijzondere affiniteit met medische wetgeving, zo heeft ze haar afstudeerscriptie geschreven over de gebrekkige wettelijke bepalingen waar het gaat om de bescherming van patiënten. In 2012 is ze gaan werken bij AHL Advocaten op de sectie letselschade. In 2014 is Nina beëdigd tot advocaat en ze werkt sinds 1 februari 2017 bij Slot Letselschade.

Nina van Gorkum

Advocaat

Claimwijzer™

Deel uw situatie met ons en ontvang gratis advies. Invullen kost maar 1 minuut.

  • Gratis persoonlijk advies voor uw situatie
  • Binnen uiterlijk één werkdag een reactie
  • In één stap vertelt u uw verhaal